Može li carve-out biti strategija za uspeh u automobilskoj industriji?

Automobilska industrija trenutno je u fazi zastoja i suočava se sa snažnim spoljašnjim pritiscima koji uključuju povećanu konkurenciju, porast broja električnih automobila, regulatorne promene i nove oblike mobilnosti poput autonomne vožnje i pametnih automobila.

Kako bi odgovorili na izazove koje postavljaju novi poslovni modeli i nove tehnologije, donosioci odluka u automobilskoj industriji sve više traže dalekosežne inicijative preusmeravanja ili restrukturiranja, poput izdvajanja (carve-out) pojedinih poslovnih jedinica ili poslovnih segmenata.

Ciljano izdvajanje poslovne jedinice ili korporativnog entiteta često se vidi kao prilika za dotični subjekt da se u potpunosti transformiše i osigura dugoročni uspeh. No, ukoliko se žele ostvariti takvi ciljevi, samim procesom se mora pažljivo i efektivno upravljati.

Šta je carve-out?

Carve-out je proces izdvajanja, podele ili prodaje određene poslovne jedinice, filijale ili poslovnog segmenta od postojeće celine. Razlika od uobičajene prodaje ili dezinvestiranja leži u činjenici da subjekat koji se „izdvaja“ nije nezavisan, već je u potpunosti ili delimično integrisan pre samog restrukturiranja.

Dva glavna motiva carve-out-a su:

  • Odvojiti određene poslovne jedinice od postojeće organizacione strukture racionalizacijom portfelja (npr. dezinvestiranjem);
  • Stvoriti nove, potpuno zasebne celine posmatrajući ih iz korporativne i poreske perspektive.

Nakon što se to postigne, novoosnovani subjekat nudi brojne strateške mogućnosti, od IPO-a do prodaje drugim kompanijama u automobilskoj industriji ili investitorima poput private equity fondova.

Za matičnu organizaciju ovaj potez pruža zanimljive mogućnosti za razvoj, posebno kroz povećanu kontrolu i nove mogućnosti za investiranje ili akviziciju. Prednosti se ogledaju i u ​​dodatnim mogućnostima poreske optimizacije ili smanjenja troškova. Novoosnovanom preduzeću carve-out pruža dalje mogućnosti kapitalizacije i omogućavaju matičnom subjektu da ubrza strateško preusmeravanje svojih osnovnih delatnosti.

Kako bi se uspešno sproveo kompleksni proces izdvajanja, potrebno je definisati jasan okvir i osnovne smernice za transformaciju koje zahtievaju pažljivu pripremu. Tri ključne faze pripreme su:

  1. Definisanje strukture izdvojenog entiteta s naglaskom na ciljani operativni model (target operating model). Fokus je na odvajanju i alokaciji pratećih resursa koji će se dodeliti novoosnovanom preduzeću, kao što su određeni procesi, sistemi, imovina, ljudi i ugovori.
  2. Priprema novoosnovanog preduzeća i osiguravanje da je od prvog dana u potpunosti usaglašeno sa ciljanim operativnim modelom. Ovo se prvenstveno odnosi na transfer osoblja što je krucijalno za dobro organizovan prenos poslovanja. Takođe, uključuje kontrolu pristupa zajedničkoj imovini nakon završetka procesa (putem transakcijskih i dugoročnih ugovora o uslugama), definisanje operativnih zahteva procesa ili sistema i s njima povezanih baza i struktura podataka, kao i implementaciju modela upravljanja za novonastale strukture upravljanja.
  3. Stvaranje ili prilagođavanje odgovarajuće strukture finansijskog izveštavanja za novoosnovano preduzeće, što je potrebno i za samu transakciju (i povezanu valuaciju izdvojenog entiteta) čak i pre samog operativnog početka poslovanja.

Svaka od navedenih faza je vrlo kompleksna i zahteva detaljna razmatranja. Ako se implementira na pravi način, carve-out može biti atraktivna opcija za generisanje dugoročne dodatne vrednosti. Međutim, ukoliko se ne izvrši kvalitetno, ostvarenje bilo kakva dodatne vrednosti postaje upitno, ili će ona u najboljem slučaju biti samo kratkoročna.

Ovaj članak je deo niza kratkih članaka o uspešnom rešavanju problema. Ostali članci su:

Želite da znate više?